247
עריכות
מנחם מענדל.ק (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "250px|ממוזער|שמאל|ציור המתאר את ימות המשיח של הצייר מיכאל שוורץ ימות המשיח הינו שם כללי לתקופה בה יבוא מלך מבית דוד אשר באחרית הימים יגאל את עם ישראל והעולם כולו, יבנה את בית המקדש בירושלים, יקבץ את כל היהודים לארץ ישראל ויחזיר א...") |
מנחם מענדל.ק (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
ימות המשיח הינו שם כללי לתקופה בה יבוא מלך מבית דוד אשר באחרית הימים יגאל את עם ישראל והעולם כולו, יבנה את בית המקדש בירושלים, יקבץ את כל היהודים לארץ ישראל ויחזיר את מלכות דוד. המושיע נקרא מלך המשיח על שם המנהג למשוח את המלכים בשמן המשחה. במקורות מוזכרים אירועים נוספים שיקרו במקביל לימות המשיח כמו בשורת הגאולה על ידי אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג ותחיית המתים. חלקם יהיו לפני ביאת המשיח חלקם לאחרי או במהלך ביאתו, אך אין ברור בדיוק מתי ואיך זה יתרחש. | ימות המשיח הינו שם כללי לתקופה בה יבוא מלך מבית דוד אשר באחרית הימים יגאל את עם ישראל והעולם כולו, יבנה את בית המקדש בירושלים, יקבץ את כל היהודים לארץ ישראל ויחזיר את מלכות דוד. המושיע נקרא מלך המשיח על שם המנהג למשוח את המלכים בשמן המשחה. במקורות מוזכרים אירועים נוספים שיקרו במקביל לימות המשיח כמו בשורת הגאולה על ידי אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג ותחיית המתים. חלקם יהיו לפני ביאת המשיח חלקם לאחרי או במהלך ביאתו, אך אין ברור בדיוק מתי ואיך זה יתרחש. | ||
==הגדרת הזמן ומקורו== | ==הגדרת הזמן ומקורו== | ||
הנבואה אודות זמן זה נכתבה בתורה על גאולת ישראל ו[[קיבוץ גלויות|קיבוץ נדחי ישראל]]: | |||
{{ציטוט|וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם, מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ.|מקור=דברים ל', ג'-ה'}} | |||
הנבואה אודות חזרת המלכות, נמצאת גם כן בתורה בנבואת משה רבינו בפרשת בלעם התנבא, שבעתיד יקום מלך שינהיג את עם ישראל וישלוט על כל העמים: | |||
{{ציטוט|אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת. וְהָיָה אֱדוֹם יְרֵשָׁה וְהָיָה יְרֵשָׁה שֵׂעִיר אֹיְבָיו וְיִשְׂרָאֵל עֹשֶׂה חָיִל.|מקור=במדבר כד, יז-יח}} | |||
==שינוי הטבע בימות המשיח== | |||
הרמב"ם כותב בספרו (היד החזקה), כי לא יהיה שינוי במנהגו של העולם, ואלו דבריו: | |||
{{ציטוט|אל יעלה על הלב שבימות המשיח יבטל דבר ממנהגו של עולם או יהיה שם חידוש במעשה בראשית אלא עולם כמנהגו נוהג וזה שנאמר בישעיה וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ משל וחידה ענין הדבר שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי עכו"ם המשולים כזאב ונמר שנאמר זאב ערבות ישדדם ונמר שוקד על עריהם ויחזרו כולם לדת האמת ולא יגזלו ולא ישחיתו אלא יאכלו דבר המותר בנחת עם ישראל שנאמר ואריה כבקר יאכל תבן וכן כל כיוצא באלו הדברים בענין המשיח הם משלים ובימות המלך המשיח יודע לכל לאי זה דבר היה משל ומה ענין רמזו בהן. אמרו חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד.|מקור=רמב"ם ספר שופטים הלכות מלכים י"ב א-ב}} | |||
הראב"ד השיג על הרמב"ם, שלדעתו בוודאי שיהיה שינוי וכך כותב: | |||
{{ציטוט|'''אל יעלה על הלב שבימות המשיח...משלים.''' אמר אברהם: והלא כתוב בתורה:"והשבתי חיב רעה מן הארץ"|מקור=השגות הראב"ד הלכות מלכים י"ב א-ב}} | |||
שזה בוודאי שינוי מנהגו של עולם. | |||
עבודת הקודש סובר כי בימות המשיח העולם יחזור למנהגו הרגיל, כפי שהיה בששת ימי בראשית, וכך גם כן כותב הרמב"ם: | |||
{{ציטוט|וּבְאוֹתוֹ הַזְּמַן לֹא יִהְיֶה שָׁם לֹא רָעָב וְלֹא מִלְחָמָה. וְלֹא קִנְאָה וְתַחֲרוּת. שֶׁהַטּוֹבָה תִּהְיֶה מֻשְׁפַּעַת הַרְבֵּה. וְכָל הַמַּעֲדַנִּים מְצוּיִין כֶּעָפָר. וְלֹא יִהְיֶה עֵסֶק כָּל הָעוֹלָם אֶלָּא לָדַעַת אֶת ה' בִּלְבַד. וּלְפִיכָךְ יִהְיוּ יִשְׂרָאֵל חֲכָמִים גְּדוֹלִים וְיוֹדְעִים דְּבָרִים הַסְּתוּמִים וְיַשִּׂיגוּ דַּעַת בּוֹרְאָם כְּפִי כֹּחַ הָאָדָם. שֶׁנֶּאֱמַר 'כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים'|מקור= ספר שופטים, הלכות מלכים י"ב, ה'.}} | |||
==תורתו של משיח== | |||
בנוסף להיותו 'מלך' המשיח יהיה הוא גם רב שילמד תורה עם כל עם ישראל וכדברי הרמב"ם: | |||
{{ציטוט|שֶׁאוֹתוֹ הַמֶּלֶךְ שֶׁיַּעֲמֹד מִזֶּרַע דָּוִד בַּעַל חָכְמָה יִהְיֶה יֶתֶר מִשְּׁלֹמֹה. וְנָבִיא גָּדוֹל הוּא קָרוֹב לְמשֶׁה רַבֵּנוּ. וּלְפִיכָךְ יְלַמֵּד כָּל הָעָם וְיוֹרֶה אוֹתָם דֶּרֶךְ ה'. וְיָבוֹאוּ כָּל הַגּוֹיִם לְשָׁמְעוֹ.|מקור= רמב"ם ספר המדע, הלכות תשובה פרק ט, ב}} | |||
רש"י מבאר את הפסוק בשיר השירים "יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ" {{ציטוט|מובטחים מאתו להופיע עוד עליהם לבאר להם סוד טעמיה ומסתר צפונותיה...וזהו ישקני מנשיקות פיהו|מקור=פרש"י שיר השירים, א, ב.}} | |||
הרמב"ם כותב על כך בסוף הלכות מלכים:{{ציטוט|באותו הזמן (בני ישראל) יהיו חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים|מקור=רמב"ם ספר שופטים, הלכות מלכים פרק י"ב,ה}} | |||
ו[[הרבי]] אומר על כך ש{{ציטוטון|זה יהיה על ידי שמשיח ילמד את כל העם {{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ה עמוד 208)}}}} | |||
==בתורת החסידות== | |||
[[אדמו"ר הזקן]] כותב בספר ה[[תניא]] כי ימות המשיח, זה השלמתו של תהליך רוחני המתרחש בעולם, ולכן הם הסיבה והמטרה שלשמה נברא העולם. וכך הוא כותב: | |||
{{ציטוט|ונודע שימות המשיח ובפרט כשיחיו המתים הם תכלית ושלמות בריאת עולם-הזה, שלכך נברא מתחילתו|מקור=תניא פרק ל"ו}} | |||
{{הערות שוליים}} |