אימוץ

גרסה מ־18:30, 20 ביוני 2024 מאת מנחם מענדל.ק (שיחה | תרומות) (גרסה אחת יובאה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

אימוץ הוא תהליך של בני זוג המגדלים בביתם ילד שאינו בנם הביולוגי, הסיבות לאימוץ יכולות להגיע מתוך רצון לסייע לילדים שאין מי שיגדל אותם, או במקרים בהם בני הזוג לא זכו לילדים משלהם ורוצים לזכות בגידול ילדים וחינוכם באמצעות אימוץ. אפשרות נוספת היא בני זוג המתחתנים בזיווג שני, ומגדלים בביתם את הילד של בן הזוג מנישואיו הראשונים.

הדבר היה נפוץ יותר בשנים עברו, בתקופה שהרפואה עוד לא התפתחה דיה וזוגות רבים לא זכו לילדים משלהם, ויחד עם זאת ילדים רבים איבדו את הוריהם בעקבות מאורעות המלחמה, מחלות, ואירועים נוספים.

~הרבי~

~האימוץ כרוך בבעיות גדולות~

לשאלתו דעתי בנוגע לאימוץ, ברוב פעמים ההנהגה עם הילד שמאמצים הוא, מבלי לגלות לו שאינו מיוצאי חלציהם, ובכל אופן ההנהגה עמו - כיוצאי חלציהם ממש, שזהו מביא לידי איסורים דחיבוק ונישוק (המותרים רק בין בנים להוריהם ממש).. הרי זה מובן שרק באופן שנזהרים באופן הדרוש בכל הנ"ל. וזהו מדברים הכי קשים, ורק כשבטוחים להזהר כדרוש - יש מקום לשאלת אימוץ

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד כ"ה

שהרי האימוץ בימינו אלה הוא לא כבדורות שלפנינו..אשר כל הסביבה כולל גם המגודל ידעו שאין זה ההורים שלו. ועתה הוא להיפך - עושים ככל האפשרי להעלים פרט זה.. שמזה תוצאה, שתהיה הנהגתם עם המאומץ כאילו היה זה ילידם ממש, שבמילא ישנם כל העניינים דיחוד, חיבוק ונישוק וכו' וכו' בכל יום. ובודאי אי אפשר להזהר מזה באם אפילו המאמצים יראי שמים

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד ק'

לכתבו אודות אימוץ ילד - בודאי ידועים לו הקישוים והתסבוכת הבאים בעקבות אימוץ. וקודם לכל איסור הקירוב חיבוק ונישוק וכו' שכמעט אי אפשר להזהר מזה, אשר לכן קודם שיחליטו בזה יברר כל האמור ביחד עם רב מורה הוראה (שהרי הם הנוגעים בדבר)

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד רי"ח

עוד בעיה והיא קרובה ועיקרית, ולא עוד אלא שמזמן לזמן מתגדלת התקלה, והיא בשאלת אימוץ ילדים

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד ש"י

מספר המשתדלים לאמץ ילדים הולך ורב, וכפי שראיתי בכמה וכמה מקרים של זוגות המקפידים אפילו בדקדוק של דברי סופרים, לא שמים לב כלל שכל עניני איסור יחוד חיבוק ונישוק וכו' וכו' קיימים בתקפם בנוגע לילדים המאומצים

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד ש"י

פשוט שאין האמור לעיל דומה לעניין גידול יתום ויתומה שהיה נפוץ בין בני ישראל, כיוון שבשנים אלו כוונת המאמצים היא להעלים מהילד המאומץ שאינם הוריו האמתיים, ומשתדלים ומדייקים בזה שלא להראות כל תנועה ועניין שיעוררו חשד בלב הילד המאומץ

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד ש"י-שי"א

ורק להוסיף אשר מספר הילדים המאומצים הוא כמה פעמים ככה [הרבה יותר] מאשר משערים או מודיעים בעלי הסטטיסטיקה, כיוון שכמה מהמאמצים ועוד יותר כמה מהמוסרים ילדיהם לאימוץ - אינם רוצים כלל בפרסום מכמה וכמה טעמים

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד שי"א

ובתנאי תקופתנו כמעט שאי אפשר להזהר ממנו, כי אם על ידי השתדלות קפדנית ומתאימה, ואפילו אם יהיו המאמצים יראי השם

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד שי"א

~שונות~

..ואם בסגנון חכמינו ז"ל 'המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא', על אחת כמה וכמה להביא תיקון בכמה בתי ישראל

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד שי"א

..לעורר דעת הרבנים ודעת הקהל בבעיות הכי חמורות הקשורות עם ענין אימוץ ילדים וילדות. ומה שכותבים שברצונם להדפיס הדברים באוצר הפוסקים כיוון שהם בעלי חשיבות מרובה, רצוני כן לעשות רצונם.. מגודל הפרצה השוררת כעת בשטח האמור

אגרות קודש חלק כ"ג עמוד שי"א