תלמוד בבלי
תבנית:קשר חב"די התלמוד הבבלי נכתב על ידי בני בבל, ובו ביאורי המשנה ותורתם של בני בבל. דרכו של תלמוד הבבלי הוא פלפול וליבון ההלכה על ידי קושיות ותירוצים ("הוויות אביי ורבא"). ולכן אמרו חז"ל ש"במחשכים הושיבני" הכוונה לתלמוד בבלי, שהיו סותרים זה את זה במחלוקת ואינן נוחים זה לזה, והדרך למסקנא היא בדרך כלל ארוכה ומפולפלת, ולכן נאמר "במחשכים הושיבני" זה תלמוד בבלי, שלא יכלו לעמוד על המיצוע. התלמוד תופס מקום מרכזי ביהדות
כללי[עריכה | עריכת קוד מקור]
"יש קונה עולמו בשעה אחת ויש קונה עולמו בכמה שנים".
— תלמוד בבלי, סדר נזיקין, מסכת עבודה זרה(רבי, דף י', ע"א)
"אין אדם עובר עבירה, אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות".
— תלמוד בבלי, סדר נשים, מסכת סוטה (דף ג', ע"א)
"עשרה קבין של יופי ירדו לעולם - תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו. אין לך יופי כיופייה של ירושלים".
— תלמוד בבלי, סדר נשים, מסכת קידושין (דף מט, ע"ב)
"בשלושה דברים אדם ניכר: בכוסו, בכיסו ובכעסו".
— תלמוד בבלי, סדר מועד, מסכת עירובין (רבי אילעאי, דף סה, ע"ב)
"אשרי תלמיד שרבו מודה לו".
— תלמוד בבלי, סדר זרעים, מסכת ברכות (רבי ישמעאל, דף לב, ע"א)
"אם יאמר לך אדם: יגעתי ולא מצאתי - אל תאמין, לא יגעתי ומצאתי - אל תאמין, יגעתי ומצאתי - תאמין".
— תלמוד בבלי, סדר מועד, מסכת מגילה (רבי יצחק, דף ו, ע"ב)
"הזהרו בכבוד חבריכם, ומנעו בניכם מן ההגיון, והושיבום בין ברכי תלמידי חכמים, וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים ובשביל כך תזכו לחיי העולם הבא".
— תלמוד בבלי, סדר זרעים, מסכת ברכות (ר' אליעזר, דף כח, ע"ב)
גאולה[עריכה | עריכת קוד מקור]
"גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה".
— בבא קמא דף י' עמוד א'.
"ר' אלעזר בר' שמעון אומר לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות".
— תלמוד בבלי, מסכת קידושין דף מ' עמוד ב'
"כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם".
— תלמוד בבלי, סדר מועד, מסכת מגילה (רבי אלעזר בשם רבי חנינא, דף טו, ע"א )